I Tide er vi stolte af at være en del af det som ofte fremmer løsningen af klimaændringerne: den kollektive transport.
Samtidig vil vi også gerne anerkende at vi har en lang vej at gå, men samtidig har vi også et stort potentiale til både at reducere den negative påvirkning af bæredygtighedsmålene samtidig med at vi har et stort potentiale til at kunne øje selvsamme bæredygtighedsmål.
Derfor har vi udarbejdet en bæredygtighedsstrategi, hvor vi har afdækket de områder, hvor vi mener, at vi kan gøre den største forskel. Det har vi gjort ved at sætte konkrete mål og KPI'er for vores bæredygtighedsarbejde.
Alle FN's bæredygtighedsmål er vigtige, og den største bæredygtighedsværdi ses, når vi laver et aktivt tiltag for et mål også skal give positive påvirkninger mod andre. I Tide har vi udvalgt seks mål som vi ønsker at have ekstra fokus på.
Det at flere og flere vælger at rejse sammen - og at rejse med den kollektive transport - kan bidrage til at reducere CO 2 -udslippet, men har også andre positive effekter som f.eks. reducering af støj og lokalt udslip gennem reduceret vejslidtage. Dog skal man huske at bussen erstatte andre transportmidler.
Vores ambition: Reducere udledningen af drivhusgasser og udvikle bæredygtige mobilitetsløsninger
Som en af Danmarks største aktører inden for kollektiv transport er vi meget bevidste om hvilket stort potentiale vi har i at kunne reducere vores CO 2 -udslip. Dette arbejder vi målrettet med og ses blandt andet ved at øge antallet af el-busser og optimere hele tiden vores kørestil. Vi er meget bevidste om at i skal arbejde med at øge genbrugen af køretøjer og reservedele.
Områder som denne ambition særligt møder:
Vi har sat nogle mål inden for denne ambition:
Mål 1: Vi skal reducere vores CO 2 -udslip.
Mål 2: Vi skal tænke nyt og enten alene, eller gennem partnerskaber, udvikle bæredygtige mobilitetsløsninger.
Mål 3: Vi skal benytte vores position, viden og ekspertise til at påvirke kunder, leverandører og samarbejdspartnere til at lægge vægt på bæredygtighed i bud, aktiviteter og valg.
"Den store trussel har indvirkning på alle de andre bæredygtighedsmål. Alle som lever på jorden påvirkes af klimaændringerne. I Tide kan vi lave konkrete tiltag for at stoppe klimaændringerne" (ansat, 2021).
Vores ambition: Flere skal rejse, trygt og enkelt, med kollektiv transport.
Det vigtigste bidrag fra den kollektive transport er, når flest mulige benytter tilbuddet som erstatning for privatbil. Her må alle bidrage, og vi i Tide vil gøre vores for at sikre en tryg, god og behagelig rejse. Dette arbejder vi målrettet med, blandt andet ved at arbejde med trafiksikkerhed både gennem ny teknologi og oplæring samt en servicerelateret kurs for vores medarbejdere.
Områder som ambitioner særlig retter sig mod;
Nogle af vores mål indenfor denne ambition:
Mål 1: Vi skal bidrage til at øge andelen af kollektive rejsende i år.
Mål 2: Vi skal arbejde for at være kundernes ønsker leverandør - tilfredse kunder og dygtige medarbejdere.
Mål 3: Vi skal bidrage til en enkel og tryg kollektiv transport.
"Godt helbred og god livskvalitet er grundlæggende forudsætninger for hvordan du som medmenneske generelt kan bidrage til positiv udvikling i samfundet" (ansat, 2021).
Vores ambition: Være en attraktiv arbejdsplads, og arbejde mod et ansvarlig samfund.
Hos Tide arbejder vi kontinuerligt med at forbedre os. Her har vi blandt andet fokus på trykke og gode arbejdsforhold for vores medarbejdere - hvilket er noget vi ser som en selvfølge. Gennem tid ønsker vi desuden at bidrage til et mere bæredygtigt samfund, hvor vi arbejder målrettet med øget fokus på viden om bæredygtighed og samtidig involverer vores ansatte i bæredygtighedsarbejdet.
Områder som ambitioner særlige møder;
Nogle af vores mål indenfor denne ambition:
Mål 1: Vi skal være en foretrukken arbejdsgiver i branchen.
Mål 2: Vi skal være en ansvarlig arbejdsgiver.
Mål 3: Vi skal involvere ansatte i bæredygtighedsarbejdet i Tide.
"Mener reelt at samarbejde skaber fremgang" (ansat, 2021).
Hvis du har lyst til at vide mere, kan du finde mere information i vores Års- og bærekraftsrapport.